Forældremøder Mediebrug og trivsel Indskoling Under 30 minutter 30 minutter - 1 time

Medierådets forældremøde

Om skærmbrug og klasseaftaler i indskolingen

Introduktionsvideo. Længde: 03:39.

Refleksionsspørgsmål og aftaler

Del forældrene ind i grupper af 3-4 personer og bed dem tale om spørgsmålene herunder. Spørgsmålene er inddelt i tematikker, som kan starte en dialog i forældregruppen og hjælpe dem til at nå frem til fælles aftaler.

Vælg hvor meget tid I har til spørgsmål på forældremødet

1. Den første telefon

Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.

  • Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
  • Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
    være?

1. Den første telefon

Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.

  • Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
  • Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
    være?

2. Trivsel og fællesskab

Skærmbrug kan bidrage til mange forskellige oplevelser – positive som negative. Forskellige regler for børns skærmbrug kan dog sætte børnene i svære situationer og skabe dilemmaer for forældre. Derfor kan det være en god idé med fælles rammer for, hvornår og hvordan børnene i klassen bruger skærm.

  • Hvilke fordele og udfordringer oplever I som forældre ved jeres børns skærmbrug?
  • Hvilke konkrete tjenester – fx apps, spil eller hjemmesider – synes I, er udfordrende for fællesskabet?
  • Er det en god idé med fælles skærmfrie tidspunkter derhjemme, som gælder for alle børn i klassen (fx inden
    sengetid)?

1. Den første telefon

Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.

  • Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
  • Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
    være?

2. Trivsel og fællesskab

Skærmbrug kan bidrage til mange forskellige oplevelser – positive som negative. Forskellige regler for børns skærmbrug kan dog sætte børnene i svære situationer og skabe dilemmaer for forældre. Derfor kan det være en god idé med fælles rammer for, hvornår og hvordan børnene i klassen bruger skærm.

  • Hvilke fordele og udfordringer oplever I som forældre ved jeres børns skærmbrug?
  • Hvilke konkrete tjenester – fx apps, spil eller hjemmesider – synes I, er udfordrende for fællesskabet?
  • Er det en god idé med fælles skærmfrie tidspunkter derhjemme, som gælder for alle børn i klassen (fx inden
    sengetid)?

3. Legeaftaler

Fællesskabet i klassen påvirkes også af børnenes samvær i fritiden. Derfor er det en god ide at lave fælles rammer for, hvordan skærme og digitale aktiviteter indgår i legeaftaler mellem klassens børn.

  • Synes I, at digitale aktiviteter hører til på legeaftaler? Og i så fald hvilke aktiviteter – fx at game eller se videoer –
    gør? Og hvilke gør ikke?
  • Hvordan forsøger I som forældre, at skabe en god balance mellem digitale og fysiske aktiviteter for jeres børn
    derhjemme?

Materialet indeholder

  • Introduktionsvideo
  • Lærervejledning
  • Refleksionsspørgsmål
  • Aftaleskema 
  • Beskedskabeloner

Om materialet

Materialet kan bruges på forældremøder i indskolingen (0.-3. klasse), når I skal tale om skærmbrug og klasseaftaler.

Fokus i materialet er at starte vigtige samtaler om, hvordan man som forældregruppe kan støtte til et skærmbrug, som styrker fællesskabet og trivslen i klassen.

Som lærer faciliterer du mødet, hvor forældrene med afsæt i videoen reflekterer over spørgsmål om og aftaler for børnenes skærmbrug og digitale liv.

Kom godt i gang

Download materialet

Forbered dig med lærervejledningen, udvælg relevante spørgsmål i arket med refleksionsspørgsmål og saml forældregruppens aftaler i aftaleskemaet.

Lærervejledning

Refleksionsspørgsmål

Aftaleskema

Beskedskabelon

Grafik: Ursula Blix

Video: Julie Blicher Trojaborg

Har du brugt materialet?

Så hører vi meget gerne fra dig. Både med hvad der fungerede, og hvad vi kan gøre bedre.

Skriv en mail til: malh@slks.dk

Medierådets partnerskabsprojekter

On

On er en platform for læring og dialog, der bidrager til en tryg digital fremtid for alle børn og unge i Danmark.

Genvej

Genvej er et tilbud til forældre og omsorgspersoner, hvor de kan få hjælp til at engagere sig i deres barns digitale liv.

Sikker Internet Center Danmark

Sikker Internet Center Danmark arbejder for at udføre en fælles europæisk strategi om at styrke et mere sikkert internet, særligt for børn og unge.