1. Den første telefon
Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.
- Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
- Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
være?
1. Den første telefon
Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.
- Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
- Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
være?
2. Trivsel og fællesskab
Skærmbrug kan bidrage til mange forskellige oplevelser – positive som negative. Forskellige regler for børns skærmbrug kan dog sætte børnene i svære situationer og skabe dilemmaer for forældre. Derfor kan det være en god idé med fælles rammer for, hvornår og hvordan børnene i klassen bruger skærm.
- Hvilke fordele og udfordringer oplever I som forældre ved jeres børns skærmbrug?
- Hvilke konkrete tjenester – fx apps, spil eller hjemmesider – synes I, er udfordrende for fællesskabet?
- Er det en god idé med fælles skærmfrie tidspunkter derhjemme, som gælder for alle børn i klassen (fx inden
sengetid)?
1. Den første telefon
Det kan være svært at beslutte, hvornår ens barn må få en telefon, og hvilken slags telefon det skal være – særligt hvis man ikke ved, hvor mange af de andre børn i klassen, der allerede har en. Derfor er det en god idé, at I som forældregruppe taler om telefoner så tidligt som muligt, og evt. forsøger at lave nogle fælles rammer om brugen. På den måde sikrer I klare rammer og aftaler, som kan gavne fællesskabet.
- Hvornår synes I, at jeres barn har brug for en telefon og hvorfor? Og hvilken slags telefon skal det være (smartphone eller telefon uden internetadgang)?
- Kan I lave en fælles aftale om, hvornår børnene i klassen må få en telefon – og hvilken slags telefon det skal
være?
2. Trivsel og fællesskab
Skærmbrug kan bidrage til mange forskellige oplevelser – positive som negative. Forskellige regler for børns skærmbrug kan dog sætte børnene i svære situationer og skabe dilemmaer for forældre. Derfor kan det være en god idé med fælles rammer for, hvornår og hvordan børnene i klassen bruger skærm.
- Hvilke fordele og udfordringer oplever I som forældre ved jeres børns skærmbrug?
- Hvilke konkrete tjenester – fx apps, spil eller hjemmesider – synes I, er udfordrende for fællesskabet?
- Er det en god idé med fælles skærmfrie tidspunkter derhjemme, som gælder for alle børn i klassen (fx inden
sengetid)?
3. Legeaftaler
Fællesskabet i klassen påvirkes også af børnenes samvær i fritiden. Derfor er det en god ide at lave fælles rammer for, hvordan skærme og digitale aktiviteter indgår i legeaftaler mellem klassens børn.
- Synes I, at digitale aktiviteter hører til på legeaftaler? Og i så fald hvilke aktiviteter – fx at game eller se videoer –
gør? Og hvilke gør ikke?
- Hvordan forsøger I som forældre, at skabe en god balance mellem digitale og fysiske aktiviteter for jeres børn
derhjemme?