Unge og algoritmer

Undervisningsmateriale til 7.-9. klasse med viden og dilemmaer.

Algoritmer er en uundgåelig del af vores liv, vævet ind i hverdagen på alle tænkelige måder. Derfor har Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik udviklet et undervisningsmateriale, som både vil møde de unges holdninger og informere om vigtigheden i at få en forståelse af de underliggende mekanismer bag de personlige anbefalingsalgoritmer. Eleverne bliver præsenteret for viden, dilemmaer og holdninger, der lægger op til diskussion i klassen.

Tag et kig i lærervejledningen inden brug af undervisningsmaterialet.

ØVELSE 1

Dialog

Få viden om algoritmer

Lærervejledning

 

Se de korte videoer i forbindelse med øvelsen:

Se andre unges svar efter øvelsen:

ØVELSE 2

Står du af her?

Gulvøvelse

Lærervejledning

Ark

ØVELSE 3

Tech Tactics

Baggrund

Medierådets sekretariat og Center for Digital Pædagogik har afholdt en række seminarer, hvor unge har fået viden og diskuteret algoritmers betydning for hverdagslivet, trivslen og fællesskaber. Seminarernes aktiviteter, indsigter og produkter er udviklet i samarbejde med Maia Kahlke Lorentzen, specialist i digital kultur og underviser, Nick Holmberg. Materialet er til fri anvendelse i undervisningen.

Ungeseminarerne er en del af det fælleseuropæiske samarbejde om ’Better Internet for Kids’, som Medierådets sekretariat og Center for Digital Pædagogik bidrager til i det danske Sikker Internet Center. Sikker Internet Center DK består af Medierådets sekretariat, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet som henholdsvis er videncenter, onlinerådgivning for unge og hotline for anmeldelser af materiale med misbrug af børn. Centret samarbejder om at styrke, respektere og beskytte børn og unge i deres liv online.

Tak til alle medvirkende unge og til SSP Ishøj, SSP Jammerbugt og SSP Vejen for samarbejdet om ungeseminarerne.

Læs mere om ungeseminar

Sociale medier Mediebrug og trivsel Udskoling