Samarbejde og holdspil
Den første version af Call of Duty udkom i 2003, og siden er et nyt spil blevet føjet til serien næsten hvert år. Kernen i spillene er den samme, men fokus er langsomt skiftet fra singleplayer-kampagner til konkurrenceprægede multiplayer-spil.
I kampagnerne indtager spilleren hovedrollen i forskellige episke krigsdramaer, som er kreative fortolkninger af faktiske krige eller fremtidsscenarier med fantasifulde fremskrivninger af eksisterende konflikter. I forskellige historier skal man ene kriger nedkæmpe diktatorer, kampvogne og hele regimenter af fjendtlige soldater.
Spilletid
Kampagnerne er typisk justeret til at vare 6-10 timer, og man kan ”gemme” undervejs, så man kan slukke og genoptage spillet igen.
Hvad koster det?
Mange af våbnene kan anskaffes ved, at spilleren betaler penge i spillets indbyggede forretning. Der kan man også købe skins, som er kosmetiske opgraderinger og udsmykninger. En af udfordringerne ved de indbyggede forretninger i Call of Duty er, at nogle af de tilgængelige våben er bedre end andre, og de kan påvirke spillerens spil. Det betyder, at man nemt kan fristes til “bare lige” at betale for det ene våben, fordi så kan man potentielt nemmere vinde de næste våben. Det kaldes også pay to win. Spillere kan ikke undgå at blive mindet om de store muligheder for at bruge penge i spillets butik. Spillet præsenterer nemlig løbende reklamer for det nyeste indhold, der kan købes f.eks. udvidelser til våben eller kosmetiske udvidelser.
Ud over skins, kan man også købe såkaldte ”battle passes” til spillet. Med et betalt ”battle pass” køber man mulighed for at spille sig til særligt udstyr i en begrænset periode. Det betyder, at spilleren skal investere mere tid i spillet, for at låse alt det indhold op, som de allerede har betalt for, og derfor kan spillere også blive presset til at bruge mere tid end planlagt i spillet.
Vi anbefaler:
- Tag en snak om, hvorvidt lommepengene skal bruges på udstyrspakkerne, eller om det faktisk er lige så sjovt at spille uden de nyeste våben.
Voldeligt, uhyggeligt eller blodigt?
Call of Duty-spillene handler om krig, og de er således voldsomme allerede i deres fortælling og scenarier. Derudover er grafikken meget realistisk, og særligt i singleplayer-kampagnerne kommer man helt tæt på, når man slår andre mennesker ihjel. Selvom Call of Duty bare er et computerspil, kan dele af det godt give anledning til uhyggelige og voldsomme oplevelser for særligt de yngre spillere.
Vi anbefaler:
- Hold øje med, om spillet er for blodigt og uhyggeligt for barnet. Det varierer fra barn til barn, så det er godt med et voksent blik på, hvad barnet kan håndtere.